4. December – Anne Kragelund Goncalves

Stress af med denne Yogaøvelse:

 

 

Restorative yogaøvelser er et godt redskab mod stress.

Mange af os har et overstimuleret nervesystem, der meget af tiden er i ‘alarmberedskab’.
Det slider på dit helbred og kan på sigt give fysiske og mentale ubalancer.

I restorativ yoga handler det om at kroppen kan give helt slip, få ro i nervesystemet og genopbygge sig selv.

Til denne restorative yogaøvelse skal du bruge en stol og ét eller flere tæpper.
Placér et tæppe på stolen og en yogamåtte eller madras på gulvet. Hav evt. et tæppe parat som du kan tag over dig. Du kan også lægge et foldet tæppe ind under din lænd, evt. et lille foldet håndklæde ind under nakken og en øjenpude eller lignende over øjnene.

Sæt dig med siden til stolen, smæk benene op så underbenene hviler på stolens sæde. Læg armene lidt ud til siden og vend gerne håndfladerne opad. Når du smækker benene i vejret, ruller blodet mod hovedet, og det har en afstressende effekt på kroppen og sindet. Samtidigt bruger du ingen muskler på at holde dine ben oppe og kan give slip og slappe af i hele kroppen.

Bliv gerne liggende i 10-20 min. Sæt evt. en timer til, så du ikke skal tænke på tiden.

Når du skal ud af stillingen så kom om på den ene side og lig her et øjeblik inden du langsomt sætter dig op igen.

I bogen Yoga mod stress kan du finde mange flere beroligende yogaøvelser, der er rigtig gode hvis du er stresset. Du kan købe bogen her.


Om Anne Goncalves:

 

Anne GoncalvesAnne er yoga & mindfulnesslærer, certificeret stresscoach og forfatter til bogen Yoga mod stress.

Oprindeligt er hun uddannet grafisk designer, men en periode med kronisk stress fik hende til at uddanne sig indenfor yoga, mindfulness og stressbehandling.

Idag underviser hun yogahold i København, og holder workshops og retreats i Danmark og udlandet.

Læs mere på:

www.amame.dk.

Skriv et svar