22. December – Birthe Buhl

Tilstede i nuet.

Julen er hjerternes fest, men når du mærker efter, er du så nærværende og tilstede? Eller haster du af sted med julestress og juletravlhed for, at nå det hele?

Noget af det bedste, du kan gøre for dig selv og andre, er at være fuldt tilstede, der hvor du er – mens du er der.

Måske du kender det, at ”autopiloten er slået til?”
Vi er ikke opmærksomme på, hvad der sker omkring os. Vi bliver opslugt af tanker – planlægningstanker, triste tanker, bekymrings tanker og så videre.

Når vi lever på autopilot, risikerer vi at sidde fast i en eller flere slags negative sindsstemninger, og på den måde bliver vi mere sårbare i forhold til at udvikle stress, angst eller depressive symptomer.
Vi kommer nemt til at identificere os med tankerne og bliver derved lettere ofre for rumination og bekymring.

Når vi ikke er nærværende og opmærksom, kommer vi lettere til at reagere automatisk og gør os ikke klart, om vi handler hensigtsmæssigt.

Simple mindfulness teknikker.

Ved hjælp af mindfulness kan vi træne at være opmærksom og bevidst tilstede i nuet – fra øjeblik til øjeblik.

Man sanser og oplever det, der er i, og omkring sig. Man lægger mærke til tankerne, når de er der, men uden at følge med dem.
Det vil sige at se tankerne som tanker – mentale konstruktioner, der kommer og går i bevidstheden, for så blidt at rette opmærksomheden tilbage til nuet.

Når man ikke er styret af automatiske tanker, kan man bedre tage bevidste valg og dermed handle mere hensigtsmæssigt.

Ved hjælp af simple mindfulness teknikker, bliver vi bedre til at håndtere livets udfordringer. Vi bliver mere nærværende og tilstede i livet.


Mindfulness App.

Har du brug for mere ro og balance i livet, så download App’en ”Mindfulness – bevidst nærvær” og lyt igen og igen til en GRATIS guidet bodyscan på 27 minutter.

Du kan yderligere tilkøbe op til 7 timer’s materiale. Se link til app’en længere nede.

App’en er til dig, der ønsker at være mere nærværende og tilstede i livet eller til dig, der oplever stress, angst, smerter eller tilbagevendende depression.

App’en er udstyret med en “hent til offline” funktion, hvilket gør det muligt at hente lydfilerne, så det ikke længere er nødvendigt at have internetforbindelse. Dette giver god mulighed for at tage app’en med i sommerhuset, på ferie, i flyet eller andre steder på farten.

App’en bygger på grundprincipperne fra Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi (MBCT) som er udviklet af Zindel Segal, Mark Williams samt John Teasdale og er en videreudvikling af Jon Kabat-Zinn’s Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR)

Download app’en her:

iPhone:
https://itunes.apple.com/…/mindfulness-bevids…/id1050971478…

Android:
https://play.google.com/store/apps/details…

 


Om Birthe Buhl.

Birthe Buhl der er Stress- & Mastercoach samt Mindfulness instruktør har stor erfaring i stresshåndtering, forebyggelse af stress, coaching, selvudvikling og underviser dagligt i mindfulness MBCT.

Hun henvender sig professionelt både til virksomheder, privat personer samt offentlige institutioner

Du finder Birthe her:

www.birthebuhl.dk

Skriv et svar