12. December – Mette Jensen

Åndedrættet er ”broen” mellem din krop og dit sind.

Hvordan du trækker vejret, har stor indflydelse på din fysiske og mentale trivsel, og når krop og sind er ramt af stress, kan det derfor være en stor hjælp, at begynde at arbejde bevidst med dit åndedræt.

Måske ved du det godt, fordi du kan mærke at din vejrtrækning ikke føles dyb og beroligende og måske er det nyt for dig, at tænke over denne sammenhæng.
Men prøv at se åndedrættet som ”broen” mellem din krop og dit sind.

Når du trækker vejret i rolige, dybe, regelmæssige åndedrag, ind og ud igennem næsen, så falder tankerne også til ro, og du slapper mere af i kroppen.
Skuldrene sænkes fra ørene, kæberne giver slip og du har mere ro i maven.

Omvendt giver bekymringer også en anspændt og overfladisk vejtrækning og måske stivhed og spændinger i kroppen.

Indenfor yoga findes der en lang række åndedrætsteknikker, som kan bruges til at berolige nervesystemet (kaldet pranayama).

Men første skridt er at blive bevidst om dit åndedræt.

Så prøv lige nu at lukke dine øjne og registrer hvordan du trækker vejret.
Hvor mærker du dit åndedræt? I halsen, i brystet, i maven eller et helt andet sted?

Læg evt. mærke til, om bare dét, at du bliver opmærksom på dit åndedræt, får dig til at slappe en smule mere af, og måske gør din vejrtrækning bare lidt roligere?

Læg så den ene hånd på din mave og den anden hånd på dit hjerte. Mærk dine hænders kontakt med kroppen og gradvist fordyb dit åndedræt, så du måske mærker at maven og sidekroppen udvides let, når du ånder ind, og falder på plads, når du ånder ud.

Fordyber du dit åndedræt en smule mere, så prøv at mærke om dit bryst også udvides på dine indåndinger og falder på plads på dine udåndinger. Måske kan du mærke dit hjerte slå under den ene håndflade?

Inden du starter yogaøvleserne.

Jeg bruger altid et par minutter på at sidde roligt med lukkede øjne, imens jeg observerer mit åndedræt, inden jeg starter min yogapraksis, og guider ligeledes mine yogaelever til det samme, når jeg underviser.

På den måde får vi sluppet tanker om diverse projekter, udfordringer og bekymringer – kort sagt alt tankeræs, og vendt opmærksomheden til nu og her, og det gør os i stand til at mærke kroppen på et endnu dybere niveau.

Du får herunder en video på ca. 15 minutter med yogaøvelser, der særligt fokuserer på ryggen.

Tempoet er meget roligt og øvelserne blide.

Forsøg hele tiden at mærke dit åndedræt, og at trække vejret i rolige, dybe åndedrag ind og ud igennem din næse, samt at holde dit ansigt afslappet. Lad din vejrtrækning være et “anker”, som du vender opmærksomheden tilbage til, hvis tankerne vandrer eller hvis du føler dig anspændt.

Jeg håber du vil nyde denne lille stund til dig selv.


Her er Mettes egen historie om hvordan stress ændrede hendes livsbane:

Jeg blev ramt af stress i 2012, hvor angst, depression og ”meningskrise” fyldte – og da jeg meget tidligt i min bearbejdning mødte yoga, kunne jeg mærke at det var kommet for at blive.
Ikke bare som hjælp til at komme ovenpå stress, men som noget der ville have stor betydning for mit liv.

Jeg var dybt fascineret af den stemning der var til stede i timerne, og den ro og klarhed der landede i mig, ved at lukke øjnene og mærke min krop, på en måde jeg ikke før havde oplevet.

Der gik faktisk ikke så lang tid, før jeg uddannede mig til yogalærer, fordi jeg kunne mærke at verden havde brug for mere yoga, og at jeg ville bidrage til det!

Så jeg ændrede retning, fra min ellers planlagte karriere i rejsebranchen til nu at arbejde med yoga.

Jeg underviser både ”live” på workshops i mit eget regi, og i fitness centre, samt på mine onlinekurser for kvinder der ønsker en større holistisk transformation, hvor de føler sig mere hjemme i sig selv, og kan mærke den indre ro og livsglæde – og får prioriteret dem selv noget mere.
Og det synes jeg er fantastisk – at kunne inspirere andre, uden at være begrænset af geografien, og at kurserne kan tages i helt eget tempo.

Namasté

Kærligst Mette
————————————————————————————————-

Om Mette Jensen.

Mette Jensen

Mette er yogalærer og driver yoga-virksomheden MovingSpirit – www.movingspirit.dk.

Du finder Mettes Hjemmeside her:
www.movingspirit.dk.

-og hendes Facebook side her:

https://www.facebook.com/Moving-Spirit-128688084352219/

Begge steder får du inspiration og redskaber til at få mere flow, nærvær, glæde og balance i din krop og i dit liv.

Skriv et svar